Případová studie AHProfi
Na začátku roku 2020 nás oslovila společnost AHProfi s.r.o. s žádostí o pomoc s optimalizací procesů v jejich skladu.
Definice problému
Jednalo se zakázkovou výrobu modulu pro tisk přidružených dokumentů dle zásob na dokladu. Primárně se jednalo o tisk českých návodů, prohlášení o shodě a jiných nezbytných dokumentů, které jsou jako importéři povinni přikládat zákazníkům se zbožím. Veškeré požadavky byly do modulu zakomponovány a vznikl smart modul PRINT.
Přestože klient měl již poměrně hodně modulů od třetích stran implementovaných, netvořili jednotný celek. Bylo třeba provést revizi již zakoupených modulů a navrhnout jejich vzájemné propojení v celek, který skutečně zvyšuje efektivitu.
Po základní telefonické a e-mailové komunikaci vyrazil náš konzultant přímo na místo, aby viděli v praxi fungování skladu během denního provozu. Nevěříme totiž na univerzální korporátní řešení od stolu a chceme vidět reálný provoz, jelikož každý zákazník má svá specifika, na které je třeba brát ohled.
Řešení
Jako první jsme si všimli, že skladníci vůbec nevyužívají mobilní terminály se čtečkou čárových kódů, které mohou při vhodném nasazení ušetřit až desítky minut denně, a to nejen skladníkům, ale i účetnímu oddělení, které nemusí rázem řešit většinu skladové provozní administrativy, jelikož je samozřejmostí, že terminály jsou online spojeny s účetním systémem a automaticky například vytvářejí výdejky. Navíc díky nim odpadne velké množství chybovosti, a kromě úspory času tak přinášejí i snížení provozních nákladů.
Po první návštěvě, kde vidíme praktické fungování a nastíníme zákazníkovi, jaké vidíme největší problémy v praxi a možnosti jejich řešení, následuje schůzka našeho týmu, kde analyzujeme zákazníkovu situaci a možná konkrétní řešení. A to jak na základě proběhlé osobní návštěvy, tak na základě dodaných dat od zákazníka a rozhovoru s ním.
Na základě těchto poznatků jsme se jasně shodli, že jako první je třeba narovnat vztah skladových zásob „na papíře“ a reálný stav. Bez jasného inventory managmentu nemůže fungovat žádná moderní firma, tak aby generovala zisk. Jako první krok jsme tedy naplánovali zavedení výše zmíněných terminálů a čárových kódů do celého skladu. Samozřejmostí je, že kromě pořízení čteček a jejich spárování s účetním systémem POHODA zajistíme i školení zaměstnanců a přípravu procesních manuálů pro další použití, tak aby byla práce s nimi od prvního dne efektivní.
V moment, kdy už byl sklad takto připraven jsme se mohli pustit do komplexnějších inovací. Pro automatizaci dopravy jsme po dohodě s klientem nasadili naše moduly SPEDITION a EXPEDITION, tak aby bylo jak přijetí zboží, tak jeho expedice automatizovaná a přímo napojená na konkrétní dopravní společnosti. Skladníkům tak nově stačí naskenovat jeden čárový kód a přesně vidí, které zboží mají zabalit, do kolika krabic a po potvrzení kompletace se jim sám vytiskne štítek pro dopravce se všemi údaji.
Výsledek
Kromě nasazení již připravených modulů a jejich úpravy dle individuálních přání klienta jsme s v tomto případě přistoupili i k další části naší činnosti, a to vývoji zcela nového řešení „na klíč“ dle specifikací zákazníka. Konkrétně se v tomto případě jednalo o specifické řešení algoritmu dostupnosti kompletů, který automaticky určí, kdy bude možné odeslat nabízený komplet, tedy například sadu nářadí, která se skládá z desítek jednotlivých nástrojů, přičemž ne všechny jsou na skladě, ale už je znám datum jejich dodání na sklad. Celé řešení náš tým připravil od začátku přesně dle přání klienta a dodal do praxe. Dosavadní model, kdy si tuto informaci skladníci dohledávali ručně byl tak nahrazen jedním kliknutím.